Pömppövatsasta ja selkäkivuista eroon äitiysfysioterapiassa

15.8.2018 | Ira Rissanen

Sain esikoiseni heinäkuussa 2017 sektiolla. Minulla on kilpaurheilutausta kilpavoimistelusta ja salitreenasin aktiivisesti ennen raskautta ja raskaudenkin aikana 3 x viikossa. Olin siis hyvässä kunnossa ennen raskautta ja tietenkin oletin palautuvani nopeasti. Synnytyksestä oli kulunut viikkoja ja pian muutama kuukausi ja näytin edelleen siltä kuin olisin raskaana; iso pömppövatsa veti mielen matalaksi.

Liikuntatausta ennen raskautta ja sen aikana

Sain esikoiseni heinäkuussa 2017 sektiolla. Minulla on kilpaurheilutausta kilpavoimistelusta ja salitreenasin aktiivisesti ennen raskautta ja raskaudenkin aikana 3 x viikossa. Olin siis hyvässä kunnossa ennen raskautta ja tietenkin oletin palautuvani nopeasti.

Synnytyksen jälkeen pömppövatsa – suorien vatsalihasten erkauma

Synnytyksestä oli kulunut viikkoja ja pian muutama kuukausi ja näytin edelleen siltä kuin olisin raskaana; iso pömppövatsa veti mielen matalaksi. Samalla kärsin oudoista oireista; hengitys ei tuntunut normaalilta. Vaunulenkeillä tuntui kuin en saisi pidettyä kroppaani kasassa, keskivartalon tuki oli hävinnyt. Vatsalihasten erkaantuma oli minulle täysin uusi juttu; etsin itse tietoa netistä ja valmennuksen Iran kanssa aloitin lokakuussa 2017, kun synnytyksestäni oli kulunut 3 kuukautta.

Äitiysfysioterapiassa kokonaisvaltaista hoitoa

Ira on ihana ja ammattitaitoinen, asiansa osaava ammattilainen. Minusta pidettiin huolta kokonaisvaltaisesti. Aloimme kuntouttaa erkaumaa, Ira käsitteli sektiohaavani ja opetti tekniikan, miten sitä tulee käsitellä kotona. Alaselkäni oli kovin kipeä vatsalihasten tuen puuttuessa; Ira kiinnitti huomiota myös näihin kiputiloihin.

Sain esikoiseni heinäkuussa 2017 sektiolla. Minulla on kilpaurheilutausta kilpavoimistelusta ja salitreenasin aktiivisesti ennen raskautta ja raskaudenkin aikana 3 x viikossa. Olin siis hyvässä kunnossa ennen raskautta ja tietenkin oletin palautuvani nopeasti. Synnytyksestä oli kulunut viikkoja ja pian muutama kuukausi ja näytin edelleen siltä kuin olisin raskaana; iso pömppövatsa veti mielen matalaksi.

Tuloksia kuntouttavilla harjoitteilla

En olisi voinut uskoa, että tulosta alkaisi tulla niin nopeasti. Jo parin viikon jälkeen aloin huomata vatsassani eron entiseen. Ja myös olo muuttui koko ajan paremmaksi ja elinvoimaisemmaksi.

Jokaisella käynnillä sain uusia liikkeitä, mikä piti mielenkiintoa ja motivaatiota yllä. Lisäksi Ira mittasi vatsalihasten erkauman millin tarkkuudella joka kerta ja sentit puhuivat puolestaan; tilanne parani koko ajan. Iran kanssa kuvasimme puhelimeeni joka kerralla uudet liikkeet, joten ne oli helppo muistaa ja oppia kotona.

Ennalta ehkäisevä fysioterapia raskausaikana

Ensikerralla olen järkevä ja hakeudun Iralle jo raskauden aikana. Olen todella kiitollinen siitä, että olen saanut toimintakykyni takaisin, pystyn salitreenaamaan ja tekemään sairaanhoitajan työtäni ilman ihmeellisiä kipuja ja rajoitteita.

Kiitos Ira, olet huippu!

Äitiysfysioterapeutti Ira Rissasen terveiset

Kiitän lämpimästi sinua, kun haluat kertoa synnytyksestä palautumisesta myös muille äideille oman tarinasi sekä kuvien avulla. Olen ilolla seurannut kuntoutumistasi ja ahkeraa harjoitteluasi. Olet tehnyt erittäin tunnollisesti kotiharjoitteesi ja on aivan mahtavaa, kun olet myös saavuttanut ensimmäisellä kerralla asettamasi tavoitteet! Suuret kiitokset kauniista kiitoksestasi, joka lämmittää sydäntä <3 Ira