Vieraskynä: Voiko raskausaikana kuntouttaa vatsalihaserkaumaa?

4.1.2019 | Ira Rissanen

vatsalihaerkauman parantuminen

Voiko raskausaikana kuntouttaa vatsalihaserkaumaa?

Voisiko tuo raskauden jälkeinen urakointi olla kuitenkin ennalta hoidettavissa tai ainakin huomattavasti helpompi homma, jos harjoittelu olisikin ennalta ehkäisevää?

Ira hoitaa

“Monesti törmään ajatukseen, ettei lantionpohjan ongelmille tai vatsalihasten erkaumalle kannata tehdä raskausaikana mitään, koska kuitenkin tilanne eskaloituu raskauden edetessä.

Moni ajattelee harjoittelevansa sitten kun olen synnyttänyt ajatuksella. Voisiko tuo raskauden jälkeinen urakointi olla kuitenkin ennalta hoidettavissa tai ainakin huomattavasti helpompi homma, jos harjoittelu olisikin ennalta ehkäisevää? Voiko myös olemassa olevia oireita ja ongelmia kuntouttaa myös raskaus aikana?  Vastaus on kyllä. Jaan teille esimerkin tästä asiakkaani kertomana.”

"En ennen raskautta osannut edes kuvitella, etten vuoden kuluttua synnytyksestä olisi palautunut."
Jonna
36

Treenaaminen ennen raskautta ja raskauden aikana

 

Kuntosali on jo pitkään ollut minulle rakas harrastus ja tultuani raskaaksi, tuntui luonnolliselta jatkaa sitä. Jätin suorien vatsalihasten tekemisen jo varhaisessa vaiheessa ja kevensin treenejä, vaikkei raskaus treenatessa juurikaan häirinnyt. Olin kyllä kuullut erkaumasta, mutta treenit kulkivat hyvin ja keho tuntui toimivan normaalisti myös raskauden aikana. Oletin ilman muuta palautuvani nopeasti raskaudesta. Hämmästykseni oli suuri, kun esikoiseni synnyttyä sektiolla keho ei enää tuntunutkaan omalta. Kyljellään nukkuminen oli epämiellyttävää, sillä vatsa lässähti omituisesti sivulle. Selällään tunsin suoliston liikkeet vatsan ihon läpi ja kävellessä navan alueella tuntui painetta. Heti ensimmäisen salitreenin aikana tiesin, ettei kaikki ole kunnossa, vaikka jälkitarkastuksessa olin saanut luvan palata treenien pariin.

 

Treenaaminen erkauman kanssa lapsen synnyttyä

 

Jatkoin salitreenejä ja yritin kuntouttaa erkaumaani erilaisilla netti- ja ryhmäkursseilla, mutta edistystä ei juuri tapahtunut, joten käännyin äitiysfysioterapeutin puoleen. Vaikka tiesin että kyse on erkaumasta, sen koko yllätti. Ensimmäisellä käynnillä mitattiin suurimmillaan 8cm erkauma. Sain erilaisia harjoituksia kuntoutukseen ja myös sektioarpea käsiteltiin, mutta salitreenit joutuivat jäähylle.

 

Erkauman hoito

 

Päädyin Femihealthiin Iran ohjaukseen muuton myötä. Siinä vaiheessa kuntoutusta oli jo jatkunut puolisen vuotta ja erkaumaa vielä vajaa 6cm jäljellä. Esikoiseni oli tällöin vuoden ikäinen. En ennen raskautta osannut edes kuvitella, etten vuoden kuluttua synnytyksestä olisi palautunut.

Iran antamilla ohjeilla jatkoin kuntoutusta ja homma alkoi taas edetä. Raskaaseen kuntosalitreeniin tottuneena minun oli välillä vaikea tehdä harjoitteita, jotka eivät tuntuvasti kuormittaneet lihaksia, mutta laitoin jääkaapin oveen tukkimiehen kirjanpidon harjoitteista ja pitäydyin siinä. Viiden kuukauden päästä erkaumaa ei enää ollut kuin kolmisen senttiä, ja sain jo palata rajatusti salitreenin pariin. Silloin sain tietää olevani uudestaan raskaana.

 

Uusi raskaus

 

Jatkoin Iralla käyntiä koko raskauden ajan. Harjoitteita muokattiin raskauden edetessä ja sain tehdä myös kevyttä salitreeniä. Vatsani kasvoi toisessa raskaudessa huomattavasti isommaksi, joten jännitin mikä tilanne on synnytyksen jälkeen. Välillä motivaation ja ajan löytäminen harjoitteisiin oli hankalaa taaperon kanssa, mutta pyrin tekemään ainakin minimimäärän toistoja viikossa.

Harjoittelu kannatti. Kuopukseni synnyttyä sektiolla, odotin jälkitarkastukseen asti ennen kun menin Femihealthiin tarkistamaan tilanteen. Jo ennen käyntiä tiesin, ettei tilanne ole niin paha kuin esikoiseni kanssa, sillä samanlaista muljumista vatsassa ei tuntunut. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun erkaumaa mitattiin leveimmältä kohdalta vain  kolme senttiä. Käytännössä erkaumani ei harjoitteiden ansiosta ollut kasvanut juuri ollenkaan. Syvät vatsalihakset eivät toki toimineet vielä kuten pitäisi, mutta raskauden aikana tehty kuntoutus ei ainakaan ollut mennyt hukkaan.

Nyt olen todella tyytyväinen, että päätin jatkaa kuntoutusta raskauden aikana. Harmittaa vain etten ensimmäisen raskauden aikana tiennyt, että äitiysfysioterapiasta voi olla hyötyä myös ennen synnytystä. Tästä on huomattavasti helpompi jatkaa eteenpäin.

 

-FemiHealthin asiakas Jonna, 36 vuotta