PhysioPilates elämän muutoksiin – ”You can go with the flow or get powered by the flow”

28.4.2017 | Sonja Toivola

Annatko elämän polun viedä sinua ja pyrit sopeutumaan muutoksiin? Vai otatko kuljetusta matkastasi voimaa ja rankoistakin taipaleista virtaa rakentamaan vahvempaa sinua? Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse kohdata yksin. Fysioterapeuttina, Pilates- ohjaajana ja Personal Trainerina koin raskauden jälkeen tarvitsevani toisen ammattihenkilön tukea muuttuneen kehoni löytymisessä. Kävinkin säännöllisesti Pilates -tunneilla ja voin siis lämpimästi suositella Pilates -harjoittelua elämän muutoksissa myös omakohtaisen kokemuksen kautta.

Miksi PhysioPilatesta?

PhysioPilateksessa yhdistyvät fysioterapeuttinen osaaminen Pilates- harjoitteluun. Pilates- metodin kehitti saksalaissyntyinen Joseph Pilates (1880-1967). Joseph Pilates harrasti nuorena joogaa, voimistelua, itämaisia kamppailulajeja, nyrkkeilyä. Nykyiset tieteelliset tutkimukset lihastoiminnan lain alaisuuksista vahvistavat, että Pilates oli aikaansa edellä tavassaan ymmärtää kehon toiminnallisuutta. Pilates- harjoittelussa tietoisuus, hengitys ja liike yhdistyvät kokonaisuudeksi. Harjoittelun perimmäinen tarkoitus on edistää terveyttä. Pilateksessa ovat perusperiaatteet: keskittyminen, hallinta, kehon keskustan käyttö, täsmällisyys, hengitys ja liikkeiden virtaus. Oma Pilates- matkani alkoi vuonna 2007 ja koen olevani ajoittain vieläkin Pilates- polun alkutaipaleella, koska juurikin nämä perusperiaatteet syventyvät ihanasti vuosi vuodelta.

Pilates sopii hyvin nykyajan ihmisille, palauttaen tehokkaasti tasapainon mielen ja kehon välille. Vauhdikas, tehokas ja uudistuva elämänrytmi voi aiheuttaa hyvien asioiden lisäksi myös liiallista aivotyötä, stressiä – ”Too much in your head”. Tämä vauhti on saanut aikaan myös sen, että ihmisen yhteys kehon fyysisyyteen on kadonnut. Vastapainoksi tarvitaan siis harjoituksia auttamaan ihmisiä palaamaan kontaktiin kehonsa kanssa. Tämä tapahtuu tehokkaasti Pilates- harjoittelulla.

Usein minulta kysytään ohjauksissa: “Mitä minun pitäisi harjoituksen aikana tuntea?” Tavoitteena on oppia tuntemaan keho sellaisena kuin se todellisuudessa on. Tiedostaa liikkuessaan, mistä liike lähtee ja mihin se päättyy. Opitaan hengityksen sitomisen liikkeeseen tukemaan harjoitetta. Pilates- harjoitteet auttavat tiedostamaan millä lihaksilla liike suoritetaan. Jos keho on tasapainossa hyvän ryhdin säilyttäminen ei vaadi ponnisteluja. Jos lihastasapaino on häiriintynyt, niin keho toimii jatkuvasti väärin. Virheellisessä asennossa, keho rasittuu ja mm. lihakset kiristyvät, luontainen/normaali hengitys saattaa häiriintyä ja niveliin tulee epäedullista kuormitusta. Osa pehmyskudosrakenteista joutuu siis ylirasitukseen kompensoidakseen virheellistä asentoa. Tämä tarkoittaa sitä, että osa kehon alueista saattaa jäykistyä ja toinen alue muuttua yliliikkuvaksi.

Häiriintynyt lihastasapaino ei helposti korjaannu perinteisellä jumpalla, jossa ilman tietoista työskentelyä toistaa jo totuttuja liikeratoja. Pitkään jatkunut lihasepätasapaino saattaa aiheuttaa pysyvän jännitystilan, jonka syntyä Pilates- liikkeet ennaltaehkäisevät ja korjaavat. Pilates- harjoitteet suuntautuvat myös kehon tuki lihaksiin. Kun syvät tuki lihakset toimivat normaalisti liian aktiiviset lihakset pääsevät rentoutumaan. Pilates- menetelmä kehittää vartaloa tasaisena jatkumona ja lisää voimaa sekä liikkuvuutta asteittain.

Keho muuttuu jatkuvasti elämän polulla. Pilates- harjoittelun tavoitteena on terve ja eri tilanteisiin sopeutuvainen onnellinen keho. Pilates- harjoittelu vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa, mutta palkintona on, että keho ei väsyneenäkään vajoa huonoon ryhtiin tai lihaksille, nivelille ja kudoksille haastaviin asentoihin. Kehon ja mielen yhteyden vahvistumisen kautta tunnet, kun kehosi antaa merkkejä esimerkiksi lysähtyneestä istuma-asennosta ja kehosi vinkkaa lähtemään liikkeelle. Pilates- harjoittelu kehittää hallintaa, voimaa ja liikkuvuutta tasapuolisesti, joten kehon lihakset ja lihaskalvorakenteet voivat kehittyä sopusuhtaisesti tukemaan vartalon hyvää linjausta. Pilates -harjoittelu auttaa pysymään ryhdikkäänä myös vanhemmalla iällä.

Heidi Saarelma

fysioterapeutti, PhysioPilates -ohjaaja, personaltrainer

Seuraavat PhysioPilates kurssit alkavat 7.5.2017

Lisätietoa facebook sivujemme tapahtumista!