Tunnista vatsalihasten erkauma ja treenaa lantionpohja vahvaksi

21.11.2017 | Ira Rissanen

Mikä on vatsalihasten erkauma? Voiko sitä ennaltaehkäistä tai kuntouttaa? Voiko lantionpohjan lihasten harjoittelulla ehkäistä/ hillitä väliliha repeämiä/ -leikkauksia(episotomia)? Voiko synnytys mennä helpommin hyvällä valmistautumisella? Palautuuko synnytyksestä nopeammin/helpommin, jos harjoittelee ryhtiä ja lantionpohjan lihaksia?

Näihin kysymyksiin annoin vastauksia Akuutti ohjelmaan: Raskaus ei pääty synnytykseen. Voit katsoa lähetyksen Yle Areenasta tai ke 22.11 klo 20:00 tv:stä. Katso ohjelma tästä:

https://areena.yle.fi/1-3760093

 

Kotikäynnillä minulla on mukana ”kenttävarustus” eli kädet ja työntömitta. Vastaanotolla käytän ultraa apuna lantionpohjan lihasten harjoittelun ohjaamiseen, suorien vatsalihasten erkauman mittaamiseen sekä mm. vatsalihasten/ selän syvien lihasten/pallean kuvantamiseen. Kuten haastattelusta selviää, hengitys on myös osa kuntoutusta niin lantionpohjan kuin erkaumankin suhteen.

 

Haastattelun pohjalta syntyi myös artikkeli, jonka voit lukea: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/20/moni-karsii-tietamattaan-vatsalihasten-erkaumasta-tunnista-erkauma-ja-treenaa

Löydät artikkelista myös video klipin, jossa ohjaan lantionpohjan lihasten harjoitteen. Anna hengityksen virrata harjoituksen aikana, pidä supistusta yllä 1-2s/ toista 10 kertaa/ 1-3 sarjaa/ 5 kertaa viikossa. Rentouta lantionpohjan lihakset ennen uutta supistusta. Synnytystä ajatellen hyödyt lantionpohjan lihasten rentoutusharjoittelusta yhtä paljon kuin niiden vahvistamisesta. Vahvistaminen on myös helpompaa, kun lihakset pääsevät välillä rennoksi.  Synnytystä ennen kannattaa myös hieroa välilihaa ja öljytä sitä esim.kookosöljyllä, vehnänalkioöljyllä. Näin väliliha myötää paremmin synnytystä ja vältät/lievennät välilihaleikkauksen tarpeen ja repeämät. Myös jo syntyneet arvet(myös sektio) kannattaa hoitaa. Apua tähän saat äitiysfysioterapeutilta.

Synnytys asennolla on myös väliä. Luonnollisin asento on kyykky asento, jossa avustaja tukee välilihaa. Tämä ei aina kuitenkaan ole soveltuvin, joten kannattaa konsultoida kätilö/synnytysdoulaa myös synnytystä helpottavissa asennoissa ja vaihtoehdoista kivun lievitykseen. Meillä toimii kätilö/doula Emmi Rissanen, joka tekee myös kotikäyntejä. Erittäin suosituilla äitiysjooga- kursseiltamme saat myös doula/ joogaopettaja Hamilta synnytykseen valmistautumiseen apua ja harjoitteita.

Tarjoamme laadukkaita koulutuksia mm. fysioterapeuteille, osteopaateille ja liikunta- alan ammattilaisille. Katso tulevat koulutukset sivujemme kalenterista www.femihealth.fi . Tammikuussa ensimmäisenä starttaa FH suorien vatsalihasten erkauman perusteet.