Barren yksityistunteja!

September 17, 2017 | Sonja Toivola

Sain kunnian ohjata barretunnin eräälle polttariporukalle viime viikonloppuna, ja siitä inspiroituneena ajattelin kirjoittaa teille. Ohjaan tämänkaltaisia yksityistunteja erittäin mielelläni! Nykyään polttareihin haetaan usein jotain erilaista ja sporttista aktiviteettia, ja barre sopii tähän hyvin. Tarpeeksi erilaista, takuulla hiki pintaan ja hauskaa yhdessä! Viime viikonlopun polttaritunnilla oli myös kolme rohkeaa miestä mukana, mikä teki tunnista vieläkin hauskemman. Kerroin heille kirjoittavani tästä blogiimme ja  sain luvan ottaa muutamia kuvia sitä varten. Yksi mies-barre-ballerinoista jopa sanoi, ja pyysi minua tähän blogiinkin sen kirjoittavan, että “barrekärpänen puraisi”. Tervetuloa vain tunneille! 🙂

Lue lisää


Sektion jälkeen kuntoon ja uudelleen raskaaksi

September 9, 2017 | Sonja Toivola

Ehkäpä olet ajatellut, että sektion riskit olisivat ainoastaan itse leikkaukseen liittyviä. Leikkauksen jälkeiset riskit eivät ole kovin tunnettuja, mutta onneksi uutta tutkimusta tulee koko ajan lisää ja myös huomiota tähän. Vaikka sektiossa ei lihaksia katkotakaan, se vaikuttaa mm. lihaskalvoisiin rakenteisiin ja sitä kautta myös lihasten toimintaan.

Arpi voi jäädä hyvin kiristäväksi eikä tuo arpi ole ainoastaan pinnalla näkyvä viilto, vaan se menee usean kerroksen läpi kohtuun saakka. Arpi muodostuu kollageenista aivan kuin normaali iho. Se muokkautuu vahvemmaksi, mutta se on alkuperäistä heikommin toimivaa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että tuntoaistimus on arven alueella erilaista tai siinä on tuntopuutoksia. Arpi voi olla niin kiristävä/kipeä että on vaikea seisoa suorassa. Tämä puolestaan vaikuttaa ryhdin ylläpitämiseen ja kehon kuormitus muuttuu. Arpi voi muodostaa ristisidoksia ja kiinnikkeitä, jotka vaikuttavat kehon keskustan toimintaan. Vatsassa sisäelinten ympärillä on paljon sidekudosta. Keskustan kautta vaikutus voi ulottua koko kehon toimintaan. Kiinnikkeet voivat aiheuttaa kiputuntemuksia ja toiminnallisia ongelmia. Tyypillisiä oireita sektion jälkeen on alaselän tai vatsan alueen kipu, mutta oireet voivat ilmetä myös kauempana. Äitiysfysioterapiassa sekä -osteopatiassa huolehditaan myös arpien käsittelyistä ja liikkuvuuden palautumisesta.

Lue lisää


Mikä ihmeen Low pressure fitness???

June 10, 2017 | Sonja Toivola

Kesäkuun alku hujahti hurjaa vauhtia Espanjan Vigossa Low pressure fitness- ohjaaja koulutuksessa. Matkalle lähti mukaan myös FemiHealth kollega Sari Vannas. Tarjoamme Sarin kanssa opetusta kyseisestä metodista ke 14.6 klo 19- 20:30.  Mukaan voit tulla olitpa ammattilainen tai et. Elokuusta alkaen aloitamme myös Low pressure fitness  level 1- ryhmät. Metodissa hyödynnetään hypopressive- hengitystekniikkaa sekä lihaskalvoisia yhteyksiä liikkeissä ja asennoissa. Ensimmäisellä tasolla keskiössä ovat hengitys ja rangan sekä raajojen asento, joihin jatkotasoilla lisätään: asymmetria, vaativampi hengitys- sykli, dynaamisuus sekä vartalon kierrot.

Lue lisää


Low Pressure Fitness – koulutuskuulumisia Vigosta, Espanjasta

June 5, 2017 | Sonja Toivola

Hola ja tervehdys aurinkoisesta Espanjasta!

Opiskelemme nyt viikon ajan innovatiivista tekniikkaa Vigossa, Galiciassa. Tarkoitus on syventää jo aiemmin tutuksi tullutta liiketerapiamuotoa, jota Ira onkin jo onnistuneesti käyttänyt osana yksilöterapiaa. Opiskelupäivät alkavat meillä klo 9.00 ja kestävät aina iltakuuteen asti, espanjalaiseen tyyliin jopa pidempään. Siestaan emme ole päässeet tutustumaan…. 😉 Opiskelijoita on ympäri maailman, ja se tekee ilmapiiristä ainutkertaisen. Kurssimme opettajina ovat koko tekniikan kehittäjät, huikean cv:n omaavat Piti Pinsach ja Tamara Rial. Tänään Ira oli kurssin johtotähtenä ja apuopettajana, kun teemana oli vatsalihasten erkauman tutkiminen ja hoito. Vaikka osallistujista moni on fysioterapeutti, on äitiysfysioterapia vielä käsitteenä uusi monissa maissa.

Lue lisää


Pömpöttääkö?®

May 11, 2017 | Sonja Toivola

Pömpöttääkö?® vatsasi oudosti ja väsyykö selkä helposti? Onko yhteys keskivartaloosi kadoksissa? Huomaatko ryhdin lysähtäneen? Syynä saattaa olla suorien vatsalihasten erkauma.

Alla on asiakkaani kertomus erkauman kuntoutuksesta, johon liittyy vahva vatsan pömpötys(aina erkaumaan ei liity pömpötystä!). Asiakkaani oli lähtötilanteessa muuten hoikka. Tämä erkauma oli yli 10cm leveä alimmaisesta mittapisteestä ylimmäiseen mittauspisteeseen. Leveimmillään se oli navan kohdalta noin 12cm. Aivan upeaa sinnikästä työtä asiakkaani teki kuntoutumisensa eteen ja voi nyt harrastaa hyvällä keskivartalotuella rakastamaansa liikuntaa. Tässä hänen oma teksti:

Lue lisää


Raskausajan ravinto

May 3, 2017 | Sonja Toivola

Mielestäni raskausajan ravinnosta keskustellaan aivan liian vähän. Ohjeistuksia löytyy, mitä odottavan äidin tulisi välttää, mutta vähemmän tietoa on saatavilla niistä ruoka-ainesta ja ravinteista, jotka tuovat optimaalisen hyödyn sekä vauvalle että äidille.

Ei tarvitse lukea kuin viimeisin vuoden tai pari sisällä kirjoitettuja kirjoja ja artikkeleita, joissa mainitaan yhä ja edelleen lapsen suoliston olevan steriili ennen syntymää.  Näin ei kuitenkaan ole, jos tarkastellaan uusimpia tutkimuksia. Uusimman tiedon mukaan bakteereita löytyy niin kohdusta, lapsivedestä kuin istukasta. Uskotaan, että lapsi nielee n. 400-500 ml lapsivettä ollessaan kohdussa ja näin samalla saa ensikosketuksensa bakteereihin. Äidin bakteeristokanta vaikuttaa muun muassa siihen, että millä todennäköisyydellä lapsesta tulee ylipainoinen.

Lapsesi elämän tärkeimmät 9 kuukautta – kuinka raskausajan ravinto vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin myös syntymän jälkeen!Lue lisää


PhysioPilates elämän muutoksiin – ”You can go with the flow or get powered by the flow”

April 28, 2017 | Sonja Toivola

Annatko elämän polun viedä sinua ja pyrit sopeutumaan muutoksiin? Vai otatko kuljetusta matkastasi voimaa ja rankoistakin taipaleista virtaa rakentamaan vahvempaa sinua? Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse kohdata yksin. Fysioterapeuttina, Pilates- ohjaajana ja Personal Trainerina koin raskauden jälkeen tarvitsevani toisen ammattihenkilön tukea muuttuneen kehoni löytymisessä. Kävinkin säännöllisesti Pilates -tunneilla ja voin siis lämpimästi suositella Pilates -harjoittelua elämän muutoksissa myös omakohtaisen kokemuksen kautta.

Miksi PhysioPilatesta?

PhysioPilateksessa yhdistyvät fysioterapeuttinen osaaminen Pilates- harjoitteluun. Pilates- metodin kehitti saksalaissyntyinen Joseph Pilates (1880-1967). Joseph Pilates harrasti nuorena joogaa, voimistelua, itämaisia kamppailulajeja, nyrkkeilyä. Nykyiset tieteelliset tutkimukset lihastoiminnan lain alaisuuksista vahvistavat, että Pilates oli aikaansa edellä tavassaan ymmärtää kehon toiminnallisuutta. Pilates- harjoittelussa tietoisuus, hengitys ja liike yhdistyvät kokonaisuudeksi. Harjoittelun perimmäinen tarkoitus on edistää terveyttä. Pilateksessa ovat perusperiaatteet: keskittyminen, hallinta, kehon keskustan käyttö, täsmällisyys, hengitys ja liikkeiden virtaus. Oma Pilates- matkani alkoi vuonna 2007 ja koen olevani ajoittain vieläkin Pilates- polun alkutaipaleella, koska juurikin nämä perusperiaatteet syventyvät ihanasti vuosi vuodelta.

Lue lisää


Sopiiko verkkokurssi suorien vatsalihasten erkauman kuntoutukseen?

April 26, 2017 | Sonja Toivola

Nykyään netissä on yhä enemmän tarjolla erilaisia valmennuksia synnyttäneille naisille, jotka haluavat “eroon raskauskiloista” tai “pömpottävästä vatsasta”. Usein valmennuksissa sivutaan myös suorien vatsalihasten erkaumaa ja ohjataan asiakkaille keskivartaloa kuntouttavia liikkeitä. Tämä blogiteksti sai alkunsa jaettuani ajatuksia äitiysfysioterapeuttikollegoideni kanssa ja kahlattuani läpi uusimman kuntoutuksen ammattilaisille suunnatun suorien vatsalihasten erkaumaa käsittelevän teoksen. Teos on nimeltään Diastasis Rectus Abdominis – A Clinical Guide for Those who are Split Down the Middle ja sen kirjoittajalla, Diane Leellä, on vuosikymmenten kokemus naisten terveyteen liittyvästä fysioterapiasta.

Lue lisää


Suolistobakteeriston merkitys naisten hyvinvoinnille – hormonit, lapsettomuus, iho ja painonhallinta

March 2, 2017 | Sonja Toivola

Kiusaavatko sinua jatkuvat virtsatietulehdukset, hiivan liikakasvu tai mielialan heittelyt? Siinä tapauksessa, tästä jutussa saattaa löytyä vinkki tai pari, joista on sinulle apua.

Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että moni terveydellinen ongelma pystyttäisiin välttämään pitämällä tarpeeksi hyvää huolta suolistomme hyvinvoinnista ja oikeastaan vielä tarkemmin suolistobakteeristomme hyvinvoinnista!

Moni yhdistää vatsan ja suoliston vain ruoansulatukseen ajattelematta niiden toiminnan kokonaisvaltaisempaa vaikutusta muuhun kehoon. Totta on, että ruoka pilkkoutuu ja imeytyy mm. vatsalaukun suolahapon toimesta ja kulkeutuu verenkiertoon pääasiallisesti ohutsuolen seinämän limakalvojen läpi. Joissain tapauksissa suoliston oireilu saattaa olla helpostikkin havaittavissa paikallisesti vatsan alueella. Usein kuitenkin tämän kaltaista paikallista oireilua, kuten esimerkiksi närästystä ja ilmavaivoja pidetään nykyaikana täysin normaalina. Niin monella niitä esiintyy. Ei osata ajatella, että kyseessä saattaa olla oirelu, joka viittaa johonkin vakavampaan ongelmaan. Suolisto-ongelmat ovat usein mm. allergioiden, neurologisten oireiden ja iho-ongelmien taustalla. Lactobacillus nimisestä bakteerista saattaa olla apua esimerkiksi vaihdevuosien aiheuttamiin ongelmiin ja tarkemmin limakalvojen kuivumiseen. Naisen suolistobakteeristo muuttuu raskauden aikana, etenkin viimeisellä kolmanneksella, ja nyt bakteeriston yhteyttä esimerkiksi ennen aikaisiin synnytyksiin tutkitaan. Bakteereista hiukan enemmän.

Lue lisää